Beeldenbos Noord Speelplaats voor beeldende kunst
Jan Broerze beeld Het Gezin

"Het Gezin"

Andries Botha werkend aan rubberen olifant

Andries werkend aan de rubberen olifant voor ANDRIES eten en drinken

Theo Niermeijer beeld
Wim Tap stenen beeld
Chris Tap leeuw beeld
Jan Sierhuis Sierhuis heeft een beeld geschonken die de stichting op het terrein heeft gezet. Het is een beeld wat hij in zijn eigen tuin had staan. Jan Sierhuis is geboren op 21 december 1928 te Amsterdam. Hij groeide op in de jaren van de depressie. Zijn vader overleed toen hij 2 jaar was. In zijn vroege jeugd boetseerde en tekende hij al en op z’n 9e verjaardag kreeg hij een schildersset. Hij groeide op met de stadsgezichten zoals die van Isaac Israëls en Breitner. Hoewel Sierhuis de hele wereld over heeft gereisd, is hij zich altijd als een Amsterdammer blijven beschouwen. Hij bezocht de ambachtschool om huisschilder te worden, waardoor hij veel materiaal kennis opdeed. Hij stond samen met Appel, Corneile en Lucibert in het centrum van de naoorlogse ontwikkelingen van de kunst. Hij was in 1947 betrokken bij de Experimentelen en in 1948 bij de CoBrA-groep. Jan Sierhuis is vooral een expressionistische schilder. In de jaren '50 en '60 werkte hij enige tijd vrijwel uitsluitend abstract en in het midden van de jaren '60 ging hij over van het expressionisme naar een periode met vooral menselijke figuren. Zijn passie voor de flamenco heeft nu invloed op veel van zijn werken, zoals dansende figuren. Jan Broerze De stichting Jan Broerze heeft een beeld geschonken aan het Beeldenbos Noord genaamd “Het Gezin”. Dit beeld bestaat uit 1 grote, essen houten stam. Je kan de vorm van de boom volgen in het beeld. Jan Broerze is geboren op 12 september 1913 te Baarn en stierf in het ziekenhuis in Tiel op 5 april 1992. Jan was het vijftiende kind van grenadier en bouwvakker Willem Broerze en Margaretha van de Kuilen. Slechts vijf kinderen bleven in leven. Jan ging werken na de vierde klas van de lagere school. Toen Jan zes jaar was, stierf zijn vader bij een val uit de boom aan een gebroken nek. Het was in het gezin armoe troef, en Jan werd eerst hulp van de tuinman en ging later in de leer voor stukadoor. Al snel kwam hij in aanraking met de Baarnse kunstenaar Jaap de Ruig. Jan trouwde in 1943 in Baarn met Jean Lankhorst. Na een aantal lessen volgde in 1946 de eerste tentoonstelling van lokale kunstenaars in het Baarnsch Lyceum. De Bussumse beeldhouwer Dirk te Nyenhuis nam hem onder zijn hoede, waarbij Jan ook beelden ging maken. Zijn eerste atelier stond aan de Nijverheidsstraat in Baarn, in 1980 kreeg hij een atelier bij de Pekingtuin dat hij 'Langs Jan' noemde. Als autodidact gaf hij in tekenen, schilderen en beeldhouwen aan de Sociale Academie De Nijenburgh. De school was een onderdeel van de Jellinekopleiding. Deze was eerst in Baarn en later in Culemborg gevestigd. In 1958 volgde de aanstelling aan de Maatschappij tot Nut van het algemeen. Broerze zou dertig jaar voor de klas staan. Jan broerze was een mentor en vaderfiguur voor Bert van der kamp. Hij was degene die Bert beeldhouw- en boetseer les heeft gegeven van zijn 24ste tot aan zijn 35ste. Jan had een grote vrijheid in denken. Commercie liet hem niet leiden en hij deed altijd zijn eigen ding. Een mooi verhaal over Jan was dat hij soms een pond levende paling kocht op de markt, die hij vervolgens weer terug gooide in het dichtstbijzijnde water. Hij genoot hiervan want hij gaf de dieren hun vrijheid terug. Door Jan Broerze was Bert geïnspireerd om het Beeldenbos Noord verder te ontwikkelen en kinderen er bij te betrekken. Andries Botha Andries Johannes Botha is geboren op 22 september 1952 in Pretoria en is een kunstenaar en politieke activist. Hij werkt in Durban, Zuid-Afrika en is vooral bekend om zijn beeldhouwwerk. In 2007 raakte Bert van der Kamp goed bevriend met Andries nadat hij een beeld voor hem gemaakt had van een levensgrote, houten olifant. Ze werken nu samen om geld in te zamelen voor goede doelen in Zuid-Afrika via het eethuis wat Bert geopend heeft in Culemborg, genaamd ANDRIES eten en drinken. Daar heeft Andries speciaal een beeld voor gemaakt: een gevlochten, rubberen olifant. Andries heeft aangeboden om ook een beeld voor het Beeldenbos Noord te maken. Hij wil een symbiose/synthese creëren tussen Afrika en Amsterdam. Andries werkt altijd met gerecycled materiaal, wat geen belasting vormt voor de natuur. Als jonge man was Botha geïnteresseerd in het maken van prints en beeldhouwen. Hij heeft in zijn leven verscheidene kunstprijzen gewonnen, waaronder de Volkskas Atelier Merit Award in 1987, de Cape Town Triennial Merit Award (1988), de Standard Bank Young Artist Award (1990) en de National Vita Art Award (1992). Hij creëerde vaak kunst gebaseerd op traditionele inheemse ambachtelijke technieken. In 2012 zette Botha de Andries Botha Foundation op. In datzelfde jaar nam hij deel aan "Planet under Pressure" in Londen, waar leiders in hun vakgebied kwesties bespraken met betrekking tot duurzame ontwikkeling en de bedreigingen voor de planeet. Botha gebruikt zijn kunst om commentaar te leveren op de sociale en politieke uitdagingen van zijn tijd. Hij werkt met verscheidene thema's, waaronder het naast elkaar bestaan van mensen met andere levensvormen, creativiteit en burgerschap. Theo Niermeijer Theo Niermeijer werd in 1940 geboren te Amsterdam. Hij volgde diverse kunstenaarsopleidingen in Amsterdam, Antwerpen en Warschau en reisde door Noord-Afrika, IJsland, de Verenigde Staten en het Midden- en Verre Oosten. Met name invloeden uit dat Verre Oosten zijn in Niermeijers werk terug te vinden. Deze schilder en ‘graphic artist’ had één van zijn ateliers in het Amsterdamse stadsdeel Zeeburg, het vervuilde gebied naast het nieuwe IJburg. Hier had hij een terrein met loodsen, auto’s in diverse staten van ontbinding, vrachtwagens en woonwagens. Honderden van zijn sculpturen stonden er binnen en buiten, tussen wrakken en brandnetels, geleund tegen bomen en muren. Beelden uit een vroegere periode (totempalen, opgebouwd uit liggende ovalen, met maan- en zonnetekens, spiralen, harten en maskerachtige gezichten) stonden hier opgesteld naast zijn nieuwe, meer abstracte beelden. Niermeijer noemde zichzelf ‘de dichter van de schroot’. Het materiaal voor zijn sculpturen vond hij onder meer op scheepswerven, waar hij de overblijfselen van metaal-snijmachines verzamelde. Theo Niermeijer overleed in 2005. De stichting heeft een aantal kunstwerken van Theo Niermeijer in bezit. Wim Tap Wim Tap werd geboren in 1938 te Gendt. Hij is een Nederlands schilder en beeldhouwer. Tap volgde zijn opleiding bij Ger Lataster in de Academie '63. Hij begon zijn loopbaan in eerste instantie met schilderen. In 1964 had hij zijn eerste expositie. Op zijn dertigste maakte hij de overgang naar de beeldhouwkunst. Hij werkt voornamelijk met rotsblokken, afkomstig uit verschillende steengroeven in Europa, zoals Bretagne, de Eifel en de Ardennen. "Het materiaal is concreet, tijdloos en van een blijvende natuurlijkheid." “Ik laat veel aan de natuur over”, is een uitspraak van Wim Tap. ‘Natura Artis Magistra’ is zijn motto, oftewel de natuur als leermeester van de kunst. En, als het aan hem ligt, ook van het leven. “We moeten met z’n allen weer beseffen wat we aan het kapotmaken zijn”. Zijn werk heeft organische vormen, veelal ontstaan door erosie en toevallige breuken, een enkele versiering zorgt voor de nodige speelsheid. “Wat ik eigenlijk doe, is de natuur de stad binnen halen.” Hij doet niets liever. “Zoals een ander een mooie schelp van het strand op zijn vensterbank legt.” Wim Tap overleed in 2010. De stichting heeft meerdere kunstwerken van Wim Tap in bezit. Chris Tap Chris Tap werd geboren in 1973 te Amsterdam. Hij studeerde Economie en Culturele Antropologie, voordat hij fulltime beeldhouwer werd. De afgelopen twaalf jaar ontwikkelde hij als autodidact zijn passie voor het vak. Voor zijn studie van de anatomie, verbleef Chris vaak in dierentuinen om katachtigen te bestuderen. Hij kreeg in Artis de mogelijkheid om de dieren van heel dichtbij te zien, als ze onder narcose gingen voor medische behandeling. Zo kon hij voorzichtig de maten opnemen tot aan de kleinste details: de spieren, de botstructuur, de grootte van de ogen, de afstand tussen de ogen, etc. Voor Chris Tap draait het om dieren. Inspiratie krijgt Chris, als zoon van beeldhouwer Wim Tap, al van jongs af aan en na zijn studietijd besloot hij zich volledig op het beeldhouwen te richten. Zijn beelden van met name wilde dieren zijn krachtig en imposant. De beelden zijn veelal gemaakt van brons of giet marmer in combinatie met edelstenen: een bijzondere combinatie waarin het karakter en emotie de bijna perfecte weergave van de dieren onderstreept. Chris is de tweede generatie kunstenaars in zijn familie. Chris Tap zet zich regelmatig in voor goede doelen. Hij ontwierp een beeld voor ‘The Black Jaguar Foundation’ en onlangs creëerde hij voor Stichting Spieren voor Spieren een levensgrote oranje leeuw, die door het voltallige oranje team gesigneerd werd en ter veiling mocht worden aangeboden. De stichting heeft een beeld van Chris in bezit. Er komt nog een tweede beeld van Chris Tap in 2018. Ton Kalle Ton Kalle werd geboren in 1955 te Terneuzen en is een Nederlandse beeldhouwer. Kalle volgde zijn opleiding aan de Academie voor Beeldende Vorming in Amersfoort. Als steen-beeldhouwer heeft hij een voorkeur voor het werken met graniet, een harde steensoort. Zijn sculpturen zijn op veel plaatsen in de wereld tentoongesteld of permanent geplaatst.
Nico Koster poseert met het beeld Personage van Jan Sierhuis

Nico Koster naast het geschonken beeld van Jan Sierhuis. Het beeld heet "Personage"

Nico en Bert tijdens de onthulling van het beeld van Jan Broerze in het Beeldenbos Noord